V Konferencja PKP SKM w Trójmieście

Konferencja dotykająca tematyki finansowania usług i inwestycji w pomorskim transporcie kolejowym – perspektywa UE 2014 – 2020 oraz nowych inwestycje PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. odbyła się w dniach 3 – 4 marca 2016 r. w gdańskim hotelu „Scandic”. Wydarzenie to będące elementem obchodów 15-lecia PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. zostało zorganizowane przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei, trójmiejskiego przewoźnika oraz we współpracy z Uniwersytetem Gdańskim.
Konferencja została podzielona na cztery części- z czego trzy merytoryczne oraz jeden wyjazd studyjny związany z przekazaniem pojazdów 31 WE IMPULS.
Wydarzenie otworzyli: Adam Musiał – Dyrektor Polskiej Izby Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei oraz z ramienia gospodarzy Maciej Lignowski – Prezes Zarządu PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. Po nich na scenie pojawili się natomiast Kazimierz Smoliński, wiceminister infrastruktury i budownictwa oraz Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego, którzy dokonali krótkiego wprowadzenia do tematyki konferencji.
Pierwszym prelegentem był natomiast prof. dr. hab. Mirosław Chaberek, Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP S.A. i Kierownik Katedry Logistyki Uniwersytetu Gdańskiego. W swoim wystąpieniu omówił on sytuację w PKP SKM skupiając się na kwestiach związanych z inwestycjami infrastrukturalno – taborowymi, systematyczną poprawą standardu obsługi handlowo-technicznej pasażerów , bezpieczeństwie projektów inwestycyjnych, usamorządowieniu PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. oraz realizacji przewozów wewnątrz wojewódzkich. Chaberek scharakteryzował także projekty przewidziane do realizacji przez PKP PLK na terenie województwa pomorskiego czyli poprawę dostępu kolejowego do portu morskiego w Gdyni, poprawę infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk, poprawę dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu jak również prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz – Trójmiasto.
Zasady finansowania inwestycji kolejowych oraz projekty inwestycyjne PKP SKM były omawiane podczas pierwszego panelu konferencji. Przedstawiciele Centrum Unijnych Projektów Transportowych określili zasady finansowania inwestycji kolejowych w świetle wytycznych dotyczących inwestycji w zakresie publicznego transportu zbiorowego oraz GRID nr 9. W tym wypadku zwrócono uwagę na cel szczegółowy osi priorytetowej a zatem wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju dzięki poprawie stanu połączeń kolejowych w TEN-T i poza siecią. W tym wypadu zwrócono uwagę między innymi na fakt, że uzupełnieniem inwestycji na liniach kolejowych będą inwestycje mające na celu unowocześnienie (zakup lub modernizacja) taboru kolejowego. Dofinansowany tabor będzie zaś wykorzystywany na obszarze, który został wskazany w dokumentacji aplikacyjnej.
Jan Szymański, dyrektor Departamentu Programów Regionalnych 2. Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego przedstawił Działanie 9.2. mające na celu poprawę atrakcyjności pasażerskiego transportu kolejowego, m.in. dzięki skróceniu czasu przejazdów oraz poprawie bezpieczeństwa i komfortu podroży. Natomiast Katarzyna Wierzbowska, Magdalena Miś, Tomasz Majcher z PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście Sp. z o.o. scharakteryzowali nowe inwestycje PKP SKM w Trójmieście w perspektywie 2015-2020 prezentując rozbudowę systemu kolei aglomeracyjnej Trójmiejskiego Obszaru Metropolitalnego w kierunku Wejherowa, zakup 10 nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych do obsługi przewozów aglomeracyjnych oraz unowocześnienie zaplecza utrzymania taboru a także budowę zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej oraz peronów na linii kolejowej nr 250.
Drugą część merytoryczną otworzyła prezentacja Ewy Tyrki z Banku Gospodarstwa Krajowego, która streściła zasady finansowanie Inwestycji transportowo- Infrastrukturalnych skupiając się na celach (realizacji ekonomicznie uzasadnionych inwestycji infrastrukturalnych, aktywizacji długoterminowego kapitału prywatnego, zachowaniu obecnej dynamiki inwestycji w projekty infrastrukturalne o długim horyzoncie czasu, realizacji projektów mających wpływ na wzrost PKB oraz skutkujące trwałym wzrostem zatrudnienia w kraju oraz inwestycjach zlokalizowanych na terenie Polski) jak również obszarach zainteresowania(energetyka – dystrybucja i wytwarzanie, gazownictwo – sieć przesyłowa, wydobycie i magazyny, złoża węglowodorowe (w tym gaz łupkowy) – zagospodarowanie, infrastruktura transportowa – morska, lotnicza, kolejowa, drogowa, samorządy – infrastruktura, utylizacja odpadów, rewitalizacja, przemysł – nowe inwestycje i rozbudowa istniejących mocy produkcyjnych oraz telekomunikacja – rozbudowa i modernizacja infrastruktury).
Następnym punktem programu był panel dyskusyjny dotyczący finansowania inwestycji kolejowych jako element strategii rozwoju regionu i moderowany przez Macieja Fornalczyka. Poruszył on z uczestnikami (prof. dr hab. Mirosław Chaberek- Przewodniczący Rady Nadzorczej PKP S.A., Maciejem Rucińskim, Radcą Prawny Kancelaria Ruciński, Urbański, Borkowska, Ryszard Świlski, Członek Zarządu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, Zbigniew Konieczek, Prezes NEWAG S.A., Krystyna Pękała- Prezes SKM Warszawa Sp. z o.o., Małgorzata Zielińska, Dyrektor Departamentu Projektowego III Centrum Unijnych Projektów Transportowych i Wiesław Jarosiewicz- ekspert) tematykę roli w budowaniu konkurencyjności regionu, przewagi przetargów nad powierzeniem obowiązku świadczenia ptz oraz relacji model transportowy a inwestycje infrastrukturalne i taborowe.
Józef Michalik, wiceprezesa zarządu Newag Nowy Sącz S.A., opowiedział o rodzinie IMPULS skupiając się na następujących cechach pojazdów:
– najwyższe normy bezpieczeństwa podróżnych;
– niskim zużyciu energii elektrycznej;
– wysokim komforcie jazdy;
– niezawodności technicznej.
Mirosław Wiśniewski z ATEM-POLSKA SP. Z O.O. przedstawił natomiast najważniejsze wyzwania dotyczące stabilnych usług WIFI a zatem:
– trudne warunki na pokładzie (sprzęt używany na pokładzie jadącego pociągu musi być odporny na wstrząsy i wibracje, aby zapewnić nieprzerwaną pracę systemu. Specjalne urządzenia są odporne na wstrząsy, które zapobiegają nagłym przerwom w dostępie do sieci.);
– miejsca o dużym zagęszczeniu (w pociągach każdy wagon może pomieścić kilkadziesiąt osób, w których większość pasażerów korzysta z dostępu do Internetu, aby przeczytać e-maile lub oglądać filmy online. Należy wyeliminować ryzyko zakłóceń.);
– przeciążenie jednego punktu dostępu (bez odpowiedniego zaprojektowania sieci urządzenia mobilne pasażerów będą łączyć się z najbliższym punktem powodując powolne połączenia lub nawet brak połączenia dla pozostałych użytkowników pozostawiając inne punkty dostępowe z „pustym przebiegiem.)
oraz publiczne WIFI – bezpieczeństwo (urządzenia w wagonie, które łączy się z punktem dostępowym należą do tej samej sieci. Dlatego należy zapewnić bezpieczeństwo systemów pokładowych podłączonych do tej samej sieci, a także prywatność pasażerów, którzy mają dostęp do WIFI w pociągu.)
Kolejną część otworzyło case study SKM autorstwa dr Marcina Wołka, dr Michała Wolańskiego z Uniwersytetu Gdańskiego, Wydział Ekonomiczny (Case study SKM). Streścili oni kształtowanie jakości usług transportu kolejowego poprzez poszukiwanie źródeł finansowania. Podczas prelekcji omówili zatem między innymi wyzwania dla sektora samorządowego w związku z finansowaniem projektów transportowych. W podsumowaniu zaznaczyli, że należy poszukiwać wspólną płaszczyznę porozumienia samorządów i przewoźników.
Sebastian Borkowski, dyrektor zarządzający Scheidt & Bachmann Polska Sp. z o.o., przedstawił natomiast automaty biletowe jako ważny element sieci dystrybucji biletów. Natomiast prezentacji osiągnieć ZNTK Mińsk Mazowiecki S. A. dokonali Krzysztof Adamczyk i Jacek Grabczyk. Po nich mgr Agnieszka Szmelter z Uniwersytetu Gdańskiego, Wydział Ekonomiczny nakreśliła logistyczne funkcje transportu szynowego inteligentnych miast przyszłości. Ostatnią część merytoryczną zakończył Andrzej Żurkowski, dyrektor Instytutu Kolejnictwa.
Wieczór upłynął uczestnikom na gali z okazji 15- lecie PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. a dzień drugi przeznaczono na uroczystość przekazania przekazanie pojazdów 31 WE IMPULS.